Ένας Άλλος Κόσμος: Ένα Αεροπλάνο, Ένα Ασανσέρ Και Ένα Σούπερ Μάρκετ

Ιανουάριος 11th, 2016 § 0 comments

Στην Ελλάδα του σήμερα μια νεαρή φοιτήτρια, ένας παντρεμένος γιάπης και μία μεσήλικη νοικοκυρά γνωρίζουν αντίστοιχα και ερωτεύονται έναν πρόσφυγα από τη Συρία, μια Σουηδέζα στέλεχος πολυεθνικής και έναν Γερμανό συνταξιούχο καθηγητή ιστορίας. Τι εμπόδια συναντούν στις μεταξύ τους σχέσεις; Ποια η σύνδεση μεταξύ όλων αυτών των ανθρώπων; Και πώς η εξέλιξη της κάθε σχέσης μπορεί να επηρεάσει τις υπόλοιπες;


Η ταινία Ένας Άλλος Κόσμος είναι η δεύτερη κινηματογραφική ταινία του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Την πρώτη του ταινία δεν την είχα δει γιατί δεν με ενδιέφερε να τη δω. Είχα παρακολουθήσει όμως κάποιες από τις σειρές του, οπότε γνωρίζω τη δουλειά του. Πέρα από την πλάκα για τον Παπακαλίατη και τις μάνες, το πραγματικό πρόβλημα με τις σειρές του ήταν οι απιθανότητες στα σενάρια του και η τάση τα πράγματα να έρχονται πολύ βολικά στους ήρωες, όποια δυσκολία κι αν κατά τα άλλα αντιμετωπίζουν.
Τη νέα του ταινία είχα ένα ενδιαφέρον να τη δω λόγω της παρουσίας του Τζέι Κέι Σίμονς στην ταινία. Πρόκειται για έναν ηθοποιό που οι απανταχού geeks είχαμε λατρέψει ως Τζέι Τζόνα Τζέιμσον στις τρεις ταινίες Spider-Man του Σαμ Ρέιμι, και που κέρδισε το Όσκαρ Δεύτερου Αντρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην εκπληκτική ταινία Χωρίς Μέτρο. Τελικά η ταινία τράβηξε το ενδιαφέρον των geek για τους λάθος λόγους, εξαιτίας ενός αστικού μύθου που δεν θα επαναλάβω εδώ.
Η ταινία μου άρεσε πολύ. Δεν μπορώ όμως να προσπεράσω τα προβλήματά της. Καταρχάς αυτό που έβλεπα στις σειρές του Παπακαλιάτη τα είδα και στην ταινία. Γίνονταν διάφορα πράγματα, και δεν έμπαινε ποτέ στον κόπο να δώσει απάντηση στα ερωτηματικά που δημιουργούνταν στον θεατή. Απλά συνέβαιναν έτσι. Αυτά που είχε να πει ο δημιουργός για την Ελλάδα του σήμερα θα είχαν ένα ενδιαφέρον, αν δεν είχε προηγηθεί η σειρά Εθνική Ελλάδος. Σε εκείνη τη σειρά οι δημιουργός της Γιώργος Καπουτζίδης είχε κάνει πολύ καλύτερη δουλειά στο να θίξει όλα τα προβλήματα της Ελληνικής κοινωνίας, χωρίς να φανεί ότι κάνει κήρυγμα. Ο τρόπος που ο Παπακαλιάτης επέλεξε να παρουσιάσει την Ελληνική Κρίση δείχνει ότι μπορείς να βγάλεις τον Χριστόφορο από τους Μπήτσους, δεν μπορείς όμως να βγάλεις τους Μήτσους από τον Χριστόφορο: Σε κάποια σημεία ο Παπακαλιάτης καταλήγει στον λαϊκισμό. Και παρόλο που χρησιμοποιεί ένα έθιμο για να συγχρονίσει τις τρεις ιστορίες, ο τρόπος που το παρουσιάζει φανερώνει ότι δεν έχει ιδέα ποια εποχή του χρόνου ακολουθούμε το συγκεκριμένο έθιμο.
Όλα αυτά όμως τα ξέχασα όταν ξεκίνησε η τρίτη ιστορία, αυτή των μεσήλικων Μαρία και Σεμπάστιαν. Η Μαρία Καβογιάννη και ο Τζέι Κέι Σίμονς είναι απίστευτοι στους ρόλους της. Το φλερτ τους στην αρχή θυμίζει την ιστορία του Κόλιν Φερθ και της Μπονίτα Αουρέλια στο λατρεμένο Αγάπη Είναι, χωρίς όμως να την αντιγράφει. Και όταν συνδεθούν οι τρεις ιστορίες και κορυφωθεί το δράμα είναι αδύνατο να μη συγκινηθεί κάποιος.
Είναι ενδιαφέρον ότι η συνεννόηση μεταξύ των ζευγαριών γίνεται στα Αγγλικά η οποία δεν είναι μητρική γλώσσα κανενός από τους ήρωες. Αυτό σημαίνει ότι κανείς στα τρία ζευγάρια δεν έχει το πλεονέκτημα της γλώσσας. Σε κάθε ιστορία βλέπουμε επίσης ότι το θέμα της γλώσσας προσεγγίζεται διαφορετικά. Στην πρώτη ιστορία τα Αγγλικά είναι η γλώσσα που ενώνει το ζευγάρι. Στη δεύτερη ιστορία η μητρική γλώσσα χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει φραγμούς στη σχέση. Και στην τρίτη ιστορία η γλώσσα δεν είναι απαραίτητη για την προσέγγιση του ζευγαριού.
Μαζί με τα προβλήματα, η ταινία είχε και όλες τις αρετές των σειρών του Παπακαλιάτη. Η ταινία ήταν άρτια φτιαγμένη από άποψη σκηνοθεσίας, μοντάζ, φωτογραφίας και, φυσικά, μουσικής επιμέλειας. Αλλά και το σενάριο παρ όλες τις επιμέρους αδυναμίες που έχει είναι καλοδουλεμένο. Η ιστορία είναι μεν δραματική, αλλά έχει τις απαραίτητες δόσεις χιούμορ ώστε να μην είναι καταθλιπτική. Κάποιες σκηνές ξεχωρίζουν ιδιαίτερα. Το “meet cute” του Γιώργου και της Ελίζ είναι πολύ έξυπνο και πρωτότυπο. Η σκηνή αυτή δεν θα μπορούσε παρά να συνέβαινε στην Ελλάδα και πουθενά αλλού.
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης με την ταινία του κατάφερε να γυρίσει μια ταινία που είναι Ελληνική, είναι όμως ταυτόχρονα και παγκόσμια. Και οι θεατές το είδαν και το εκτίμησαν. Και φυσικά, τον αντάμειψαν.
WorldsApart




Tagged , , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πού είμαι;

Διαβάζεις το Ένας Άλλος Κόσμος: Ένα Αεροπλάνο, Ένα Ασανσέρ Και Ένα Σούπερ Μάρκετ at My Life… And more Uninteresting Stuff.

meta